משלוח חינם בקנייה מעל 300 ש"ח!

לוגו אור פנימי

מה בעצם מספרים בסיפור יציאת מצרים?

סיפור יציאת מצריים הוא הסיפור של הבלתי אפשרי. אי אפשר לצאת ממצרים. אף אחד אף פעם לא יצא מממלכת הטומאה, המוקפת בחומה של כישוף.

אבל אנחנו, עם שלם, מיליוני נפשות, בנערינו ובילדינו, בזקנינו ובכל אשר לנו – יצאנו! ויוציאנו ה' אלוקינו משם, ביד חזקה ובזרוע נטויה, באותות ומופתים בשמים ובארץ, דם ואש ותמרות עשן.

ומאז, פעם בשנה אנחנו עוצרים הכל, יושבים לשולחן ערוך הכי חגיגי בשנה ומספרים לעצמנו ולילדנו – מי אנחנו בכלל. מה זה בכלל עם ישראל.

איך הכל התחיל?

אדם הראשון וחוה אשתו חיו בגן עדן, במקום הכי יפה ונעים וקדוש בעולם. היה להם ניסיון אחד: לא לאכול מעץ הדעת. אבל הנחש הטעה אותם והם אכלו. מאותו רגע הם הפכו מיצורים קדושים ונצחיים ליצורים שיש בתוכם גם לכלוך והם לא יכולים יותר לחיות לנצח.

הלכלוך שנכנס באדם וחוה הוא החלק הרע שבעץ הדעת טוב ורע. החלק הזה גרם להם להיות מבולבלים, גאוותנים, לשכוח שהקדוש ברוך הוא הוא טוב ולחשוב שאולי עדיף לברוח ממנו מאשר להתקרב אליו.

במצב כזה אי אפשר לחיות בגן עדן. גן עדן מתאים רק למי שיש בו טוב גמור, בלי שום רע. ולכן, אדם וחוה גורשו מגן עדן. הם קיבלו גוף גס של בשר ודם במקום הגוף המאיר שהיה להם ונשלחו לארץ, כדי לתקן את מה שהם קלקלו.

לנקות את הרוע שנכנס בבני אדם צריך לעשות שני דברים: אחד – להסכים לסבול צער וייסורים שמנקים את הגוף. ושניים – להאמין, שבסופו של דבר "הרשעה כולה כעשן תכלה". הרע יאבד לעולמים. אין לו שום משקל. רק הטוב נחשב. רק הטוב נצחי. רק הטוב באמת קיים. ומי שידבק בו, שיעשה טוב, יישאר לחזות לבסוף בשלטון ממלכת הטוב.

אבל בארץ פעלו כוחות של טומאה גדולה. בני האדם התמכרו לעברות ומצב העולם הלך ונהיה יותר גרוע ויותר גרוע.

ואז, אחרי עשרה דורות, הם נהיו כל כך מושחתים, עד שהקדוש ברוך הוא הביא לעולם מבול.

אחרי שנגמר הכל, נח ובניו יצאו מן התיבה ועולם חדש התחיל.

אבל העולם החדש לא היה יותר טוב מהעולם הישן. שוב חטאו בני האדם ושוב הכעיסו את בוראם. עד שאחרי עשרה דורות נוספים נולד צדיק מופלא – אברהם!

אברהם הכיר את בוראו והיה מוכן לעשות הכל בשבילו. הוא גם ידע שצריך לתקן את העולם, להביא את בני האדם בחזרה למצב טהור לגמרי, לגן עדן.

אברהם הקדיש את חייו להפיץ את האמונה בבורא, אבל בסופו של דבר כל מי שהאמין בו עזב אותו. גם אברהם לא היה נקי לגמרי, שהרי בא מבית עובדי עבודה זרה. אז נולד לו ישמעאל, שהיה בו כל הרע שבאברהם. וכשהיה אברהם כבר נקי לגמרי, הוא הביא לעולם צדיק נשגב, שהביא לעולם כולו צחוק ושמחה – יצחק!

גם יצחק היה צריך עדיין להתנקות ממעט הרע שהיה בו, וכל הרע הזה יצא לעולם בבנו עשיו.

אחיו התאום, יעקב, כבר היה טוב גמור.

אבותינו, אברהם יצחק ויעקב ידעו, שבשביל לנקות את הרע לגמרי מכל העולם, צריך להסכים לסבול צער ויסורים. לכן הם הסכימו שהבנים שלהם ירדו למקום הכי טמא בעולם, למצרים, ויסבלו שם את מרירות הגלות. גם שנים עשר בניו הקדושים של יעקב הסכימו לקבל על עצמם את תיקון העולם ולרדת למצרים.

משנים עשר השבטים נולדו שבעים נפשות והם ירדו למצרים.

הגלות והסבל הנורא שעברו אבותינו בארץ לא להם זיככו אותם, אבל מצד שני הטומאה של מצרים השפיעה עליהם ובלבלה אותם מאד. נשאר להם עוד הרבה זמן להיות שם כדי לגמור לגמרי את התיקון, אבל הם נהיו כבר כל כך דומים למצריים, שאם הם היו ממשיכים להיות במצרים, הם היו הולכים לאיבוד. הקדוש ברוך הוא היה חייב להוציא אותם משם בשיא המהירות.

למרות שהיו בעצמם עובדי עבודה זרה, דבר אחד נדרש מהם: לפחות לעשות טוב כמה שאפשר ולא להתייאש. למרות שהיו רחוקים מאד משלמות, הם עשו בכל אופן את מה שיכלו: הם החליטו להישאר יהודים. הם לא שינו את שמם, לא שינו את לבושם ולא שינו את שפתם. הם גם הסכימו לעשות ברית מילה וגם לסכן את עצמם כשזרקו דם כבש (האליל של מצרים) על פתח הבית.

דם פסח ודם מילה. שתי המצוות הקדושות שעשו, הראו עד כמה הם יהודים בלב ובנפש, למרות הכל.

והקדוש ברוך הוא בכבודו ובעצמו גאל אותם ממצרים.

תכנית הגאולה הראשונה היא תוכנית הגאולה האחרונה. "מה שהיה הוא שיהיה". העולם קרוב לתיקון. יהודים בכל הדורות סבלו והזדככו בשביל זה.

אנחנו ממש החוליה האחרונה. מה שנשאר לנו זה רק להאמין: למרות כל הרע שהסתבכנו בו, אנחנו טובים, אנחנו רצויים וקדושים.

הטוב שלנו, בתוך החושך הגדול של הגלות – בוקע רקיעים.

עוד מעט, עוד קצת, גם אנחנו נראה עין בעין איך הקדוש ברוך הוא מופיע.

עוד מעט, עוד קצת, הגאולה האחרונה באה.

גם אנחנו יוצאים.

שיתוף באימייל
שיתוף בווצאפ

יש לכם דעה או תגובה על המאמר?
נשמח לשמוע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעורים קרובים

כנס ברסלב

מעוניינים להזמין שיעור אצלכם בבית?

מלאו את הפרטים הבאים ונחזור אליכם לתיאום שיעור בהקדם

סוג הקהל