משלוח חינם בקנייה מעל 300 ש"ח!

לוגו אור פנימי

גם במצב של היום – עצבות או שמחה??

שלום הרב ארז, רציתי לשאול.

במצב ההזוי שהמדינה שלנו נמצאת, ובכל יום ששומעים בשורות איוב, הלב נשבר. אז נכון, אמרת שר' נחמן אומר שאסור להיות בעצבות אף פעם, ואני מאמין לזה. אך לצורך העניין אתמול שמתי שירים ורקדתי עם הבן הקטן במשך חצי שעה. היום קמנו לבוקר נורא עם בשורה על הרבה חיילים שנהרגו. אמרתי לאשתי שלפי ההשקפה של ר' נחמן אנחנו צריכים להאמין שבזכות המחיאת כפיים והריקודים זה רק 20 חיילים ולא 50 ח"ו.

ועדיין משהו בפנים מנקר!

איך אפשר לשמוח בשעה שיש משפחות שמתפרקות?

האם החיוב להיות בשמחה קיים גם ברגעים כאלה?

ואיפה אם כן יש מקום להשתתף בצער של המשפחות, ואיך זה בא לידי ביטוי?

למעשה כל מה שאני צריך זה בירור: האם עניין השמחה לא תלוי במציאות שמתרחשת סביב?

והשאלה החשובה מכל: איך אם כן צריך להגיב לבשורות קשות שמגיעות, בפרט בתקופה הזו ובכלל בחיים כשיש צרות לא עלינו ולא על אף אחד מישראל.

אשמח מאוד מאוד אם הרב יוכל לעזור לי לדעת מה הגישה הנכונה בזה לפי רבנו הקדוש. תודה רבה!!!

 

שלום רב,

בעניין השמחה, גם כשאדם נמצא באבל על פטירת אדם קרוב, ההלכה לא אומרת שצריך להיות בעצבות. וכמו כן כששומעים על כל הצרות והאסונות שפוקדים אותנו, הלב נשבר ומלא כאב (או נאטם מרוב חוסר יכולת לשאת את הכאב) אבל גם במצבים כאלה עצבות היא פסולה ושלילית.

אפילו כשחז"ל מלמדים אותנו בזמן האבל על החורבן בימי בין המיצרים: "משנכנס אב ממעטים בשמחה", הם לא אומרים: "משנכנס אב מפסיקים לגמרי לשמוח ונכנסים לעצבות".

 

אמנם מדיני אבלות נמנעים מגילוי חיצוני של שמחה, אבל גם אז ואפילו אז, רק "ממעטים בשמחה", אבל לא מוותרים עליה לגמרי. וממשיכים להחזיק בלב את שמחת האמונה בהשם יתברך וטובו ואת התקווה לישועה וגאולה פרטית וכללית. וזוהי דרך היהדות תמיד: שמחה וצער כרוכים זה בזה. כשיש צער לא לוותר על השמחה וכשיש שמחה וישועות לא להיכנס לשאננות וזחיחות הדעת אלא לזכור שעדיין לא הגיע העולם לתיקונו (שלכן אנחנו שוברים כוס בזמן השמחה הגדולה של חופת ישראל, להורות שצער הגלות לא נשכח לגמרי מליבנו גם בזמן השמחה).

ורבינו מדייק בתכונות הנפש את ההבדל הגדול בין עצבות שהיא כוח של יאוש וטומאה לבין "לב נשבר" שהוא כוח של קדושה ותיקון.

"לב נשבר ועצבות אינו עניין אחד כלל, כי לב נשבר הוא בלב, אבל עצבות הוא בא מן הטחול. ועצבות, שהוא מהטחול, היא סיטרא אחרא והקדוש ברוך הוא שונא אותה, אבל לב נשבר הוא חביב לפני השם יתברך.

עצבות הוא כמו מי שהוא בכעס וברוגז, כמו שמתרעם ומתלונן עליו יתברך חס ושלום על שאינו עושה לו רצונו. אבל לב נשבר הוא כבן המתחטא לפני אביו, כתינוק שקובל ובוכה לפני אביו על שנתרחק ממנו" (שיחות הר"ן מ"א, מ"ב).

כשאדם בעצבות הוא מרגיש בודד, כביכול הקדוש ברוך הוא השליך אותו לפגעי הזמן, אינו רואה בצרתו ועזב אותו לנפשו. אז חש האדם כי אין טעם לשום דבר, אפסה תקווה, ואפילו הגוף הופך כבד וחסר תנועה.

ואילו לב נשבר הוא מרירות המלווה בגעגועים, מרירות שאיננה מטשטשת את התקווה, אדרבא, נותנת כח לפעול ולשנות, כדרך שהגעגועים לאדם יקר עשויים להעניק כח לפעול גדולות ונצורות.

רבינו כותב מפורשות: "עצבות היא הסטרא אחרא והשם יתברך שונא אותה".

ומצד שני: "מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד", והיא מקור החיות בגוף ונפש.

ובאמת, הרי ברור לכל, שכדי להתחזק בגוף ונפש, אנחנו ובני ביתנו וכל לוחמנו וכל עמנו, יש צורך גדול אדרבא ואדרבא להרבות בשמחה שאנחנו יהודים ולהבדיל מחיות ופראי אדם יש לנו תורה קדושה וערכים מקודשים, שרק בגלל זה מתעוררת עלינו שנאה כל כך עמוקה. ואשרינו שאנחנו בצד הזה של המתרס ולא בצד השני. ואכן נראה בעליל בכל העולם כולו עד כמה גדולה שמחת ההבדלה בינינו לבין אומות העולם, ברשעותם, באכזריותם ובשנאתם לעם עולם.

והרי גם ברור לכל, שחלק מכריע במלחמה הפסיכולוגית שמנסים לנהל נגדנו, הוא חלישות הדעת והיאוש והעצבות שמנסים להכניס בליבנו על ידי התקשורת, המידע המזעזע וההפחדה.

והתשובה הניצחת לזה היא אך ורק אמונה ושמחה.

וכן, אנחנו צריכים להאמין שבזכות המחיאת כפיים והריקודים וההתחזקות באמונה ובתפילה ובציפיה לישועה, אכן הומתקו דינים, והיה יכול להיות חלילה גרוע יותר. וכבר ראינו במשך כל שלבי המלחמה הזו, עם כל הצער והכאב, כמה היו ניסים ונפלאות שלא על פי דרך הטבע, כמה הצלות וישועות והמתקות הדינים גם בתוך תוקף ועוצם הדינים. ובוודאי יש בזה חלק גמור לכל יהודי שבעולם שהתחזק במה שהיה בכוחו להתחזק ועורר רחמים והמשיך לעצמו ולעמו ישועות והצלות.

שנזכה לראות בישועה וגאולה שלמה וגמורה של כל עם ישראל לאלתר ממש ובקרוב יקויים בנו מה שכתוב במגילה שנקרא בקרוב:

"ונהפוך הוא, אשר ישלטו היהודיים באוייביהם".

ארז משה דורון.

שיתוף באימייל
שיתוף בווצאפ

יש לכם דעה או תגובה על המאמר?
נשמח לשמוע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעורים קרובים

כנס ברסלב

מעוניינים להזמין שיעור אצלכם בבית?

מלאו את הפרטים הבאים ונחזור אליכם לתיאום שיעור בהקדם

סוג הקהל